Skip to main content

Himmah dan i'brah.

Bismillah.

Semalam ada slot tayangan dan tazkirah maghrib pendek untuk adik-2 Jais yang baru sampai. Sebenarnya tu tazkirah untuk diri sendiri. Refresh apa yg kakak-2 senior bagi dulu.

............................

First, slot tayangan musafir ma'a quran. video tentang hafazan alquran. Pengacara tu musafir ke banyak negara dan cari tempat dan orang hafal quran. Sangat best. Tertarik dengan ayat ini : 

(مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)

(( Sesiapa yang beramal soleh dari kalangan lelaki dan perempuan dan dia adalah seorang mukmin maka Kami akan memberi kehidupan yang baik. Dan kami akan memberi ganjaran dengan sebaik-2 untuk apa yang mereka lakukan )) Annahlu : 97

Kehidupan yang baik ? Menarik.

Siapa yang takmahu hidup yang baik. Tapi, apa makna hidup yang baik ? Cukup baikkah punyai harta melimpah, kedudukan yang tinggi, wajah yang hensem dan jelita, keluarga yang hebat dan punyai cinta manusia ?

Wondering. Siapa boleh jawab dia pandai.

Kehidupan yang baik ada pada hati yang tenang. Sebagaimana kata Ibnu Qayyim Aljauziyyah,

" Dalam jantung hati ada keserabutan yang tidak akan hilang kecuali dengan menghadap Allah "

Semua orang nak hati yang tenang, bahagia dan hidup yang tenteram.

Tenangkah bila berwajah cantik dan berpakaian seksi ?

Tenangkah bila berkedudukan tinggi dan mengamalkan korupsi ?

Tenangkah bila berkahwin dengan orang yang dicintai dan hidup hanya seronok semata ?

Tenang takkan datang bila kita tidak beramal soleh. Allah kata Dia akan berikan kehidupan yang baik bila kita beramal soleh.

Sifir mudah : amal soleh + mukmin = kehidupan yang baik (ketenangan)

Tazkirah maghrib, cerita tentang ashabul ukhdud. Kisah yang sangat menarik dari surah AlBuruj. Kisah tentang kebenaran dan pengorbanan. Kisah ghulam yang membawa kebenaran tentang Allah, tuhan yang satu. Kisah yang menjadi tema dalam penulisan Syed Qutb, Ma'alim fi Toriq.

.................

Mengambil semangat dan himmah pelajar baru.

Officially third year ? Insyaallah :)

Comments

Popular posts from this blog

Cinta dan airmata. Titik.

Malam ini jari terasa ringan lagi. Menaip dari device kecil ini, dalam kegelapan malam. Hampir 2:20 pagi, tapi kantuk masih belum kunjung tiba. Jantung terasa lain macam, seolah ada suara menjerit, kenapa denganmu beberapa purnama ini ? Bagai orang hilang arah, hilang panduan. Entah, saban hari khususnya waktu cuti, mata hanya tahu tidur, menghadap laptop, candy-crush dan twitter. Hanya sesekali mata menjengah matan waraqat dan mutaba'ah amal. Kosong. Dan kembali dalam kelaghaan. Tinggal beberapa juzuk yg takmampu dihabiskan dalam bulan ramadhan. Khabarnya, esok hari terakhir syawal. Masih tinggal sehari, atau mungkin dua. Tadi, membelek gallery device kecil ini. Mengulang dengar kembali dua video. Sangat menyentuh hati. Satu dari TokGuru pondok dan satu lagi dari Ustaz Ahmad Dusuki. Dua video pendek yang berkisar tentang perkara yang sama. Rasulullah صلى اللّه عليه وسلم ..! Video TokGuru pondok, menceritakan tentang kelebihan selawat. Dalam kitab Mukasyafatul Qulub oleh I

Hafizah and her new braces made at Jordan ^^

Assalamualaikum and selamat pagi, tengahari, petang dan malam. Konniciwa.  Memandangkan saya berada di Mafraq, Jordan, jadi selamat pagi dan Ohaiyyok  daripada saya. Masih dinihari. 1:12 AM. Heee ~ Disebabkan saya tidak sabar mencoret secebis memori permulaan memakai braces, (baca: takut lupa sebenaqnya) saya gapai device ni walaupon malam sunyi sepi dan gelap gelita. Ehh, banyak pula Hasyu nya.  * Hasyu : pemanjangan kalam tanpa faedah dalam ilmu balaghah. Braces. Memang dalam hati berbolak balik sejak lebih kurang 5-6 tahun ni. Gigi bermasalah sejak kecil lagi. Masih terbayang-bayang ummi bawa ke klinik gigi. Masih terbayang-bayang waktu tahun satu di IQT dulu (2007). Ke-demam-an bila gigi geraham dicabut. Aishh, masih teringat balik ke rumah dengan gigi berdarah dan sakit-sakitan. Hee Bila dicongak segala harta yang ada, memang tak mampu memasang angan ber-braces. Beribu itu bukan suatu perkara yang disebut-sebut dalam our household.  Tanggungan had kifayah memang memad
Saya terfikir sesuatu hasil daripada PERTAMA ke-8. Isu pendidikan. Antara saya dan adik beradik yang lain, hanya saya yang mengambil pengajian islam secara formal (baca : sijil), 2 orang lagi belajar pengajian Islam klasik (baca : pondok). Lama saya memendam rasa terhadap sistem pembahagian ilmu syariah di universiti. Khusus di negara Arab, fiqh, usuluddin dan adab. sebab saya tidak pernah belajar syariah di Malaysia, maka kurang pasti bagaimana sistem pembelajarannya. Baik, ini bukan point utama. Tapi, ada kontranya bila ilmu syariah yang sepatutnya melingkupi dua takhassus khas ; Usuluddin dan Feqh di asing. Saya bukan musuh sistem, tapi terasa ralat dengan pembahagian dan marhalah (baca : tingkatan) pembelajaran siswa siswi Syariah. Bayangkan, seorang pelajar lepasan SPM yang hanya ada sedikit asas bahasa arab, hanya mendalami sebahagian ilmu syariah di sebabkan pembahagian takhasus. Ilmu yang tidak terangkum, bagaimana seorang siswa atau siswi mahu mencerna Ilmu peradaban yang s