Hari2 yang berlalu di Mafraq memberi seribu makna buat diri
. hampir setahun saya di sini , hidup berjauhan daripada keluarga. Belajar erti
hidup berdikari walaupun yang sebenarnya saya banyak kalah dalam menghadapi
kehidupan di sini .
Pertama kali menjejakkan kaki di bumi Jordan ini hati merasa
sangat terharu . rasa sangat bersyukur kerana akhirnya Allah memberi peluang
yang seingat saya , saya tak pernah putus berdoa dan terus berdoa. Suatu waktu
yang dalam fikiran saya sudah terbayang beribu-ribu agenda untuk mencari ilmu .
Perkara pertama yang saya ambil berat ketika mula-mula
belajar di sini adalah tentang salafism. Sebenarnya saya bukanlah seorang yang
tinggi akal pemikiran untuk mencari-cari perbahasan ulama' tentang perkara ini
namun di sebabkan saya banyak menerima nasihat orang-orang yang mempunyai
priority dalam bidang yang saya pilih (usuluddin) saya merasa perlu untuk saya
mengkaji dan menilai persekitaran saya di Jordan supaya saya memahami apa
sebenarnya yang berlaku .
Secara amnya, saya percaya ramai yang menganggap salafiyyah
atau lebih di kenali dengan wahabiyyah di Malaysia adalah berdasarkan amalan zahiriah sahaja
bukanlah berdasarkan dalil-dalil yang di pegang oleh mereka yang berkenaan.
Contohnya jika seseorang menggerakkan jari ketika tahiyyat tidak kira awal atau
akhir, mereka dianggap oleh sebahagian masyarakat melayu kita sebagai
wahabiyyah . realitinya , kebanyakan masyarakat arab banyak yang melakukan
perkara tersebut dan mungkin bagi kita masyarakat melayu perkara ini
sangat-sangat bertentangan dengan apa yang telah dipegang sejak Islam datang ke
tanah melayu . seperti yang kita ma'ruf , mazhab yang di 'taqlid' oleh majoriti
orang melayu adalah mazhab syafi'ie. Namun keadaan berbeza jika di lihat di
Negara arab . mereka mengamalkan pelbagai mazhab dan tentunya banyak
khilaf-khilaf furu' dari segi af'al. sungguhpun begitu, hal ini tidak membawa
kepada perbuatan saling melabel sebagai salah sehingga membawa kepada
perselisihan.
Ramadhan saya di Jordan hanyalah lapan hari. Itupun
disebabkan saya terpaksa menangguhkan perjalanan pulang ke Malaysia disebabkan
masalah teknikal dengan syarikat penerbangan di Jordan. Pengalaman berterawih
di masjid2 di mafraq membuat saya banyak berfikir. Tentang perbezaan yang
nampak begitu ketara antara amalan melayu dan arab. Mereka tidak bertakbir
sepertimana kita yang mengamalkan takbir
diantara dua solat sunat terawih. Namun tidak menjadi satu masalah kerana
amalan bertakbir bukanlah suatu perkara yang wajib. Yang keduanya yang saya ambil berat adalah
perkara yang sering menjadi isu semenjak zaman berzaman. Tentang doa. Orang
arab – setakat yang saya Nampak – tidak mengamalkan doa-doa dan wirid seperti
kita. Apabila ditanya kepada mereka , jawapannya ringkas ." assolah huwa ddua'.
Semenjak dua menjak ini, mafraq dilanda isu yang boleh
dikira hangat. Isu salafism, isu thariqah, isu bida'ah .
Dan ini bukanlah satu perkara yang patut dianggap remeh.
Walaupun senior yang amat saya 'sukai' lebih suka meninggalkan perkara ini
kerana bagi beliau, kita lebih patut mengutamakan isu masalah umat daripada
sibuk membicarakan isu khilafiyyah.
Senior, benar kata awak. Kita mestilah lebih mengutamakan
masyarakat daripada perkara begini. Tapi awak kena faham, saya adalah pelajar
usuluddin. Walau macamana pun, perkara ini berada dalam lingkungan
tanggungjawab saya. Belajar dan mencerna. Sementelah ayah saya sentiasa
berpesan, belajarlah dan fikirlah. Awak pelajar fiqh, apa yang awak belajar
lebih menjurus kepada khilaf dari segi hukum furu'iyyah dan saya lebih kepada
khilaf dalam perkara aqidah.
Dan bagi saya, tak salah kita bincangkan perkara ini tapi
biarlah berdasarkan dalil dan hujjah yang kuat. Bukan berdasarkan emosi semata
dan adab dalam perkara ini sangatlah dituntut. Terima kasih pada senior saya J
Salafi.
Bertemu dengan seorang yang berpegang pada aliran ini
benar-benar memberi saya peluang untuk memahami dan bertanya soalan jika
terdapat kemusykilan.
Dan secara umumnya, saya tidak menolak kebenaran aliran ini
dalam aqidah dan masih menganggap mereka sebahagian daripada ahli sunnah wal
jamaah.
Dan saya juga tidak menolak fahaman yang dibawa oleh
asya'ierah dan maturidiyyah dalam aqidah.
Saya mengambil kalam seorang ustaz yang saya kenali di bumi
Jordan ini bahawa khilaf dalm ketiga-tiga aliran ini adalah mu'tabar.
·
Saya masih mahu menulis
secara terperinci dalam hal ini. Tetapi saya masih terlalu kurang ilmu dalam
membahaskan perkara ini.
·
Bukanlah tujuan saya
menulis tentang perkara ini untuk menimbulkan perpecahan umat tapi sebagai satu
tausiyah bagi diri saya supaya berterusan menimba ilmu dan melupakan perasaan
cinta yang menekan perasaan remaja biasa seperti saya.
~ masih ada sambungannya, kiranya ada
kesalahan dalam tulisan yang serba dhoif ini, saya mohon ada yang menegur .
:: nota cinta buat penuntut ilmu ::
sambung jgn tak sambung kak fizah :)
ReplyDeleteinsya ALLAH,masih dlm belajar dan cuba meng-interpret dalam tulisan. :)
Delete