Mood : imtihan usul fiqh dan fenomena masyarakat.
. . . . . . . . . . . . .
[ Istisna' dalam takhsis lafaz a'm ]
والذين يرمون المحصنات ثم لم يأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمنين جلدة ولا تقبلوا لهم شهادة أبدا وأولئك هم الفاسقون إلا الذين تابوا من بعد ذلك وأصلحوا فإن الله غفور رحيم )) النور : 4-5
Penggunaan istisna' إلا adakah mengecualikan ketiga2 jumlah sebelumnya.
- jumlah pertama : orang yg bertaubat kembali menjadi orang yg adil.
- jumlah kedua : orang yg bertaubat diterimakah syahadah mereka. Kerana syarat syahadah adalah orang yg adil.
- jumlah ketiga : orang yg bertaubat,gugurkah hukuman qozaf ke atas mereka.
Antara pendapat ulama' :
Lafaz illa hanya mengecualikan jumlah sblmnya, alfaasiqun berubah menjadi al-a'dilun.
Walaupon berubah menjadi orang yang adil, org yg mlakukan qazaf xditerima syahadahnya kerana Allah menggunakan lafaz abadan, dan lafaz abadan menjadikan ayat itu ayat muhkam. Walaupon ada ayat zawa adlin minkum (mufassar), tapi ayat muhkam lebih kuat pendalilannya diatas ayat mufassar. Dan hukum qazaf sebanyak 80 sebatan xgugur walaupon bertaubat kerana ianya adalah haq Allah ghalib.
* qazaf : الرمي بالزنا - menuduh seseorang berzina
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
melihat fenomena masyarakat hari ini yg menuduh seseorang berzina cukup memeningkan kepala. dan melihat orang2 menganggukkan kepala dan berkata "mungkin juga" juga sangat memeningkan kepala.
jika kita melihat betapa besarnya akibat orang yang menuduh seseorang berzina tanpa mendatangkan empat orang saksi, pasti kita takkan tergamak untuk berkata "mungkin juga ianya benar"
Allahu musta'an . ('')(")
. . . . . . . . . . . . .
[ Istisna' dalam takhsis lafaz a'm ]
والذين يرمون المحصنات ثم لم يأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمنين جلدة ولا تقبلوا لهم شهادة أبدا وأولئك هم الفاسقون إلا الذين تابوا من بعد ذلك وأصلحوا فإن الله غفور رحيم )) النور : 4-5
Penggunaan istisna' إلا adakah mengecualikan ketiga2 jumlah sebelumnya.
- jumlah pertama : orang yg bertaubat kembali menjadi orang yg adil.
- jumlah kedua : orang yg bertaubat diterimakah syahadah mereka. Kerana syarat syahadah adalah orang yg adil.
- jumlah ketiga : orang yg bertaubat,gugurkah hukuman qozaf ke atas mereka.
Antara pendapat ulama' :
Lafaz illa hanya mengecualikan jumlah sblmnya, alfaasiqun berubah menjadi al-a'dilun.
Walaupon berubah menjadi orang yang adil, org yg mlakukan qazaf xditerima syahadahnya kerana Allah menggunakan lafaz abadan, dan lafaz abadan menjadikan ayat itu ayat muhkam. Walaupon ada ayat zawa adlin minkum (mufassar), tapi ayat muhkam lebih kuat pendalilannya diatas ayat mufassar. Dan hukum qazaf sebanyak 80 sebatan xgugur walaupon bertaubat kerana ianya adalah haq Allah ghalib.
* qazaf : الرمي بالزنا - menuduh seseorang berzina
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
melihat fenomena masyarakat hari ini yg menuduh seseorang berzina cukup memeningkan kepala. dan melihat orang2 menganggukkan kepala dan berkata "mungkin juga" juga sangat memeningkan kepala.
jika kita melihat betapa besarnya akibat orang yang menuduh seseorang berzina tanpa mendatangkan empat orang saksi, pasti kita takkan tergamak untuk berkata "mungkin juga ianya benar"
Allahu musta'an . ('')(")
Comments
Post a Comment