Skip to main content

update ~

belajar update blog, cuti tinggal beberapa hari. saya masukkan label post tulisan-tulisan ustaz yang banyak bagi manfaat dan motivasi dalam menghadapi dunia hari ini.

teringin juga mahu blog ni menarik, tapi saya takpandai. takpe jelah kot. ada satu laman mengganti hobi menconteng buku sudah cukup buat saya.

hari-2 guna fon kecil tu untuk baca blog-2 para ustaz, salafi, sufi, pemikiran haluan kiri, so-called sosialis, haraki, and .. and.. cerpen. ni semua chenchen *husna* yang ajar. aktiviti sampingan. hee [^^,]v

semalam menangis kononnya takmahu hidup lagi kat dunia ni, banyak sangat dosanya. tapi lupa pula Allah kata, jangan putus asa dengan rahmatNya. banyak kerja mesti diselesaikan. instead of putus asa, kenapa takbangun dan teruskan misi belajar dan cari ilmu. teringat lagi post tentang kata-kata Ibnu Qayyim AlJauziyyah, dalam jantung hati ini, ada keserabutan yang takkan hilang kecuali dengan cantiknya hubungan dengan Allah.

hai, takcukup lagi ke Allah bagi peluang.?  jom turun, bantu gerak kerja Islam. mantapkan usrah, bawa adik-adik kenali Allah.

mood minggu sambutan pelajar baru ni, adik-adik baru sampai bumi jordan. jadi kakak xboleh la goyang kaki dan buat taktahu. kena mengajar untuk imtihan kafaah markaz lughah, kena bagi taklimat takhassus usuluddin, kena jadi unit amal. pengalaman, teringat masa jadi junior dulu ..

moga semua bernilai ibadah.

'' jika kita rasa kita telah menconteng kanvas kehidupan dengan kekotoran dan warna yang takharmoni sepanjang hidup ini, jangan merasa putus asa.. beli je lah kanvas baru. ''

haha, Hafizah mahu jadi Akmal. merapu di blog dan kata hanya tinggal kata. jom move on, love this life for the another life. life hereafter.

Allahul musta'an wa a'laihi attuklan. :)
cantikkan bulan ni. dia memancarkan cahaya daripada matahari. walau asal bulan takcantik macam bumi, berlubang dan tiada hidupan, tapi setia di malam hari dan menjadi tanda untuk hari kebesaran Islam. i do love u moon, please love me back :)

Comments

Popular posts from this blog

Cinta dan airmata. Titik.

Malam ini jari terasa ringan lagi. Menaip dari device kecil ini, dalam kegelapan malam. Hampir 2:20 pagi, tapi kantuk masih belum kunjung tiba. Jantung terasa lain macam, seolah ada suara menjerit, kenapa denganmu beberapa purnama ini ? Bagai orang hilang arah, hilang panduan. Entah, saban hari khususnya waktu cuti, mata hanya tahu tidur, menghadap laptop, candy-crush dan twitter. Hanya sesekali mata menjengah matan waraqat dan mutaba'ah amal. Kosong. Dan kembali dalam kelaghaan. Tinggal beberapa juzuk yg takmampu dihabiskan dalam bulan ramadhan. Khabarnya, esok hari terakhir syawal. Masih tinggal sehari, atau mungkin dua. Tadi, membelek gallery device kecil ini. Mengulang dengar kembali dua video. Sangat menyentuh hati. Satu dari TokGuru pondok dan satu lagi dari Ustaz Ahmad Dusuki. Dua video pendek yang berkisar tentang perkara yang sama. Rasulullah صلى اللّه عليه وسلم ..! Video TokGuru pondok, menceritakan tentang kelebihan selawat. Dalam kitab Mukasyafatul Qulub oleh I
Saya terfikir sesuatu hasil daripada PERTAMA ke-8. Isu pendidikan. Antara saya dan adik beradik yang lain, hanya saya yang mengambil pengajian islam secara formal (baca : sijil), 2 orang lagi belajar pengajian Islam klasik (baca : pondok). Lama saya memendam rasa terhadap sistem pembahagian ilmu syariah di universiti. Khusus di negara Arab, fiqh, usuluddin dan adab. sebab saya tidak pernah belajar syariah di Malaysia, maka kurang pasti bagaimana sistem pembelajarannya. Baik, ini bukan point utama. Tapi, ada kontranya bila ilmu syariah yang sepatutnya melingkupi dua takhassus khas ; Usuluddin dan Feqh di asing. Saya bukan musuh sistem, tapi terasa ralat dengan pembahagian dan marhalah (baca : tingkatan) pembelajaran siswa siswi Syariah. Bayangkan, seorang pelajar lepasan SPM yang hanya ada sedikit asas bahasa arab, hanya mendalami sebahagian ilmu syariah di sebabkan pembahagian takhasus. Ilmu yang tidak terangkum, bagaimana seorang siswa atau siswi mahu mencerna Ilmu peradaban yang s

mafraq dan salafism

Hari2 yang berlalu di Mafraq memberi seribu makna buat diri . hampir setahun saya di sini , hidup berjauhan daripada keluarga. Belajar erti hidup berdikari walaupun yang sebenarnya saya banyak kalah dalam menghadapi kehidupan di sini . Pertama kali menjejakkan kaki di bumi Jordan ini hati merasa sangat terharu . rasa sangat bersyukur kerana akhirnya Allah memberi peluang yang seingat saya , saya tak pernah putus berdoa dan terus berdoa. Suatu waktu yang dalam fikiran saya sudah terbayang beribu-ribu agenda untuk mencari ilmu . Perkara pertama yang saya ambil berat ketika mula-mula belajar di sini adalah tentang salafism. Sebenarnya saya bukanlah seorang yang tinggi akal pemikiran untuk mencari-cari perbahasan ulama' tentang perkara ini namun di sebabkan saya banyak menerima nasihat orang-orang yang mempunyai priority dalam bidang yang saya pilih (usuluddin) saya merasa perlu untuk saya mengkaji dan menilai persekitaran saya di Jordan supaya saya memahami apa sebenarnya y